Ελλάδα

Κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη: Πώς «ναυάγησε» η τέλεια αρπαγή των έργων τέχνης, το «σχέδιο» του δράστη (εικόνες, βίντεο)

Κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη: Πώς «ναυάγησε» η τέλεια αρπαγή των έργων τέχνης, το «σχέδιο» του δράστη (εικόνες, βίντεο)
Ως «Artfreak» παρουσιαζόταν στα social media ο δράστης της κλοπής πινάκων στην Εθνική Πινακοθήκη. Τα ακριβά ταξίδια και οι αναρτήσεις του με έργα Πικάσο και Μοντριάν. Οδηγείται στον ανακριτή, τι είπε στην απολογία του.

Ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής που κατηγορείται για την κλοπή των πινάκων από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012 αναμένεται να οδηγηθεί την Τετάρτη (30/06) στη δικαιοσύνη και στον ανακριτή για να απολογηθεί, ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία που έχουν έρθει στη δημοσιότητα για τον φερόμενο ως δράστη. Οι επαφές που είχε με ανθρώπους της τέχνης, η «δράση» του στο Facebook, την ώρα που υπάρχουν πληροφορίες στην ΕΛ.ΑΣ (οι αστυνομικοί ψάχνουν αυτό το ενδεχόμενο) που αναφέρουν ότι ήθελε να πουλήσει τους πίνακες στη «μαύρη» αγορά. Φέρεται να έψαχνε Άραβα μεγιστάνα, αν και ο ίδιος είπε, ότι πήρε τους πίνακες, επειδή είχε πάθος με τον Πικάσο. Φέρεται να δούλευε, μάλιστα, εθελοντικά στη βρεταnική αστυνομία, ενώ μένει στο Πόρτο Ράφτη.

Παρουσιαζόταν ως «Artfreak», τα ακριβά ταξίδια και οι αναρτήσεις του με έργα Πικάσο και Μοντριάν

Με το ψευδώνυμο «artfreak» εμφανιζόταν, λοιπόν, στα social media ο 49χρονος άνδρας που κατηγορείται για την κλοπή των πινάκων του Πικάσο και του Μοντριάν πριν από 9 χρόνια από την Εθνική Πινακοθήκη.

Ο συλληφθείς υποστήριξε ότι αγαπάει την τέχνη και δεν ήθελε να πουλήσει τον πίνακα, αλλά η ΕΛ.ΑΣ., σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, έχει πληροφορίες ότι προσπαθούσε να βρει αγοραστή στο εξωτερικό.

Σημειώνεται ότι στα social media και συγκεκριμένα στο Twitter, διατηρούσε λογαριασμό με το όνομα «Artfreak», έχοντας έντονη δραστηριότητα. Έκανε, μάλιστα, αναρτήσεις και αναδημοσιεύσεις από μεγάλα μουσεία τέχνης, ενώ είχε κατορθώσει να αποκτήσει πρόσβαση σε κύκλους εικαστικών και μουσειολόγων. Ο συγκεκριμένος λογαριασμός έχει, πάντως, διαγραφεί.

Ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής αναρτούσε φωτογραφίες από τα συχνά ταξίδια του, όλο αυτό το διάστημα: Λονδίνο, Αμστερνταμ, Βερολίνο και Ντουμπάι ήταν προσφιλείς του προορισμοί. Οι αναρτήσεις του αφορούσαν έργα και του Πικάσο, του οποίου δήλωνε φανατικός θαυμαστής.

Σύμφωνα και με πληροφορίες που έχει η ΕΛ.ΑΣ, το 2015 προανήγγειλε ότι θα πήγαινε στο Παρίσι: «Σύντομα θα πάω στο MuseePicasso στο Παρίσι», έγραφε τον Ιανουάριο εκείνου του έτους.

Επίσης, δύο χρόνια μετά την κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη, το 2014, ο 49χρονος είχε αναρτήσει φωτογραφίες από έργα του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν - έργο του οποίου είχε επίσης αφαιρέσει - με το σχόλιο: «Είχε πάθος, ε; Σχετικά με τους μύλους της χώρας του».

Όπως αποκαλύφθηκε, ο 49χρονος που συνελήφθη τη Δευτέρα (28/06) για τη «ληστεία του αιώνα» από το Τμήμα Διαρρηκτών της Ασφάλειας Αττικής, για την υπόθεση της κλοπής των πινάκων, ήταν και ο μόνος δράστης της κλοπής των πινάκων από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012.

klopi ethniki pinakothiki pikaso montrian anakoinwseis

Στον ανακριτή ο κλέφτης των πινάκων από την Εθνική Πινακοθήκη

Ενώπιον του ανακριτή Αθανάσιου Μαρνέρη, ο οποίος εξέδωσε σε βάρος του ένταλμα σύλληψης αναμένεται να οδηγηθεί το πρωί της Τετάρτης (30/06) ο δράστης της κλοπής των πινάκων από την Εθνική Πινακοθήκη.

Η κατηγορία που αντιμετωπίζει είναι διακεκριμένη περίπτωση κλοπής κατά συναυτουργία, τετελεσμένη και σε απόπειρα πραγμάτων καλλιτεχνικής σημασίας που βρίσκονταν σε συλλογή εκτεθειμένα σε κοινή θέα και σε δημόσιο κτίριο. Υπενθυμίζεται ότι με πολλές λεπτομέρειες περιέγραψε στους αστυνομικούς ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποίησε την κλοπή των έργων τέχνης στην Εθνική Πινακοθήκη το 2012 και στο φως της δημοσιότητας ήρθαν στοιχεία από την απολογία του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η δίωξη αυτή αρχικά είχε ασκηθεί σε βάρος αγνώστων δραστών και μετά τη σύλληψη κατηγορούμενου η δικογραφία ανασύρθηκε από το αρχείο αγνώστων δραστών.

Η κλοπή είχε σημειωθεί τον Ιανουάριο του 2012 και οι πίνακες που αφαιρέθηκαν από τον δράστη ήταν του Πάμπλο Πικάσο και του Πιτ Μοντριάν. Το έργο του Πικάσο είχε τίτλο «Γυναικείο Κεφάλι» και είχε δωρηθεί το 1949 από τον καλλιτέχνη στον ελληνικό λαό, ως φόρος τιμής για την προσφορά των Ελλήνων στην αντίσταση κατά του ναζισμού.

Ο δεύτερος πίνακας, του Ολλανδού ζωγράφου, έχει τίτλο “Ο Ανεμόμυλος Στάμμερ”. Είχε κλαπεί επίσης ένα σχέδιο σε χαρτί, των αρχών του 17ου αιώνα, που αποδίδεται στον Ιταλό Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκάλβο), το οποίο ο κατηγορούμενος ισχυρίστηκε ότι το πέταξε στη λεκάνη της τουαλέτας του, γιατί πίστεψε πως καταστράφηκε αφού το χρησιμοποίησε για να σκουπίσει αίματα από το χέρι του τη νύχτα της κλοπής.

Η υπόθεση μετά την εξιχνίασή της από την Αστυνομία, ανασύρθηκε από το αρχείο που είχε τεθεί ως δικογραφία κατά αγνώστων δραστών και πλέον ο δράστης είναι αντιμέτωπος με την Δικαιοσύνη.

Ο ελαιοχρωματιστής μπήκε από μπαλκονόπορτα, έφυγε με ταξί - Η απολογία του 49χρονου

Όπως αναφέρθηκε, με πολλές λεπτομέρειες περιέγραψε στους αστυνομικούς ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποίησε την κλοπή των έργων τέχνης στην Εθνική Πινακοθήκη το 2012 και στο φως της δημοσιότητας ήρθαν στοιχεία από την απολογία του, μετά και την συνέντευξη Τύπου που δόθηκε το πρωί της Τρίτης (29/06) για το πώς η ΕΛ.ΑΣ έφτασε στην εξιχνίαση της υπόθεσης. Περιέγραψε τον τρόπο που έδρασε προκειμένου να κλέψει τα έργα τέχνης, αναφέροντας πως επί έξι μήνες επισκέπτονταν την Πινακοθήκη, ώστε να καταγράψει κάθε στοιχείο που θα μπορούσε να αξιοποιήσει για να πετύχει τον στόχο της κλοπής των έργων.

Συγκεκριμένα, στην προανακριτική του απολογία, ο 49χρονος υποστήριξε πως για δύο χρόνια σκεφτόταν να κλέψει κάποιο έργο τέχνης από την Πινακοθήκη και πως η επαγγελματική του κατάρτιση τον βοήθησε να καταλάβει «πού υπήρχε τσιμεντένιος τοίχος και πού γυψοσανίδα». Όπως ανέφερε, μπήκε από μπαλκονόπορτα, και έφυγε με ταξί. Στην απολογία του μάλιστα έδωσε πληροφορίες για το πώς μπήκε στο κτίριο, πώς μπέρδεψε τον φύλακα και πώς έφυγε από τον χώρο. «Πήρα τους πίνακες γιατί είχα πάθος», ανέφερε ο ίδιος.

klopi ethniki pinakothiki pikaso montrian anakoinwseis 1

Στη συνέχεια σημείωσε πως ήξερε πολύ καλά πως να κάνει την κλοπή, καθώς για μήνες μελετούσε τα σημεία των καμερών μέχρι την ώρα που οι φύλακες κάνουν το διάλειμμα τους.

Σημειώστε ότι ο κατηγορούμενος υποστήριξε πως δεν είχε αποφασίσει εκ των προτέρων ποια έργα θα έκλεβε από το μουσείο και πως η ημέρα και η ώρα της κλοπής δεν ήταν προσχεδιασμένη.

Εν συνεχεία έδωσε αναλυτικές λεπτομέρειες για τον τρόπο που μπήκε μέσα στο κτίριο από την μπαλκονόπορτα και τον τρόπο που έκλεψε τα έργα τέχνης του Πικάσο και του Μοντριάν και στη συνέχεια ξέφυγε από τους φύλακες και τους αστυνομικούς.

Υπενθυμίζεται πως ο 49χρονος δήλωσε μετανιωμένος για την κλοπή των έργων τέχνης και ανέφερε πως σκοπός του είναι να συνεργαστεί απόλυτα με τις Αρχές για να ανακτηθούν πλήρως οι πίνακες. Χαρακτήρισε ως το μεγαλύτερο λάθος της ζωής του τη διάρρηξη στην Εθνική Πινακοθήκη και την κλοπή των τριών πινάκων το 2012.

klopi ethniki pinakothiki pikaso montrian anakoinwseis 2

«Έκανα συνεχείς επισκέψεις στην Εθνική Πινακοθήκη και απέκτησα οικειότητα με τα έργα και τον χώρο ώσπου πίστεψα ότι ένα από αυτά μπορεί να γίνει δικό μου. Αυτές οι σκέψεις με βασάνιζαν 2 χρόνια περίπου και με οδήγησαν να κάνω το μεγαλύτερο λάθος της ζωής μου. Για περίπου 6 μήνες πριν από την κλοπή έκανα πολλές επισκέψεις. Λόγω της ενασχόλησης μου με τις οικοδομές γνώριζα τα οικοδομικά υλικά και μπορούσα να καταλάβω που υπήρχε τσιμεντένιος τοίχος και πού γυψοσανίδα. Καθόμουν ώρες στο εσωτερικό παρατηρώντας όχι μόνο τα έργα τέχνης αλλά και τη διαμόρφωση του χώρου τη συμπεριφορά των φυλάκων, πού υπήρχαν παράθυρα, κάμερες», ανέφερε.

Όπως είπε παρατηρούσε τους φύλακες και τα μέτρα φύλαξης σημειώνοντας: «Δε θυμάμαι πόσες βραδιές καθόμουν κρυμμένος στα φυτά και παρατηρούσα τους φύλακες. Μπορεί να το είχα κάνει και πάνω από 50 φορές μόνο το τελευταίο 6μηνο πριν από την κλοπή. Έτσι κατάφερα και απέκτησα πάρα πολύ καλή γνώση των συστημάτων ασφαλείας. Ήξερα όλες τις συνήθειες των φυλάκων, πότε άλλαζαν βάρδια, ποιος κάπνιζε ποιος έβγαινε στον κήπο. Ήξερα ότι είχαν μειωθεί τον τελευταίο καιρό λόγω της οικονομικής κρίσης, ήξερα ότι υπήρχε και συναγερμός».

{https://twitter.com/cultureGR/status/1409792769766400000?s=20}

Παράλληλα για τα τρία έργα που αφαίρεσε σημείωσε ότι ήταν τυχαία καθώς δεν είχε αποφασίσει ποιο έργο θα έπαιρνε.

«Από τα οικοδομικά μου εργαλεία χρησιμοποίησα ένα σφυρί, ένα σιδερένιο καλέμι και ένα κοπίδι. Επέλεξα τυχαία την ημέρα της κλοπής. Έμεινα στο σπίτι του θείου μου και με το μετρό κατέβηκα στη στάση «Ευαγγελισμός». Μπήκα στο πάρκο και πήγα σε μια ξύλινη αποθήκη που ήταν εκεί, μπήκα και άλλαξα τα ρούχα μου και κατά τις 9 το βράδυ βγήκα και πήγα προς την Πινακοθήκη» και πρόσθεσε:

«Με τα χέρια μου προσπάθησα να ανοίξω τα φύλλα της μπαλκονόπορτας. Στην δεύτερη ή τρίτη προσπάθεια κατάλαβα ότι οι μπαλκονόπορτες ήταν ανασφάλιστες και θα άνοιγαν αν τραβούσαν πιο δυνατά. Μόλις κουνήθηκε λίγο η μπαλκονόπορτα ακούστηκε ένα μπιπ το οποίο κατάλαβα ότι θα καλούσε το φύλακα. Ήξερα ότι εκείνη την ώρα ήταν μόνο ένας φύλακας. Έτσι, ξαναένωσα τα δυο φύλλα που είχαν ανοίξει περίπου δυο εκατοστά και πήγα στο παράθυρο. Έβγαλα το σφυρί, έσπασα το τζάμι δημιουργώντας μια τρύπα γνωρίζοντας ότι έχω χρόνο να το κάνω αφού ήξερα πόσο χρόνο χρειάζεται ο φύλακας για να έρθει. Μετά από λίγο άκουσα και τον φύλακα να βαδίζει στο εσωτερικό. Αρχικά σκέφτηκα ότι δεν θα καταφέρω να περάσω στο χώρο με τα εκθέματα. Μάζεψα το σάκο, πήδηξα στο εξωτερικό τοιχίο και βγήκα στο πεζοδρόμιο της Βασιλέως Κωνσταντίνου. Βάδισα λίγα μέτρα προς τα κάτω και μπήκα στην αυλή πηδώντας τον τοίχο.

Κάθισα σε κάτι τραπεζάκια , δίπλα σε ένα σπιτάκι και κάπνισα μερικά τσιγάρα. Τα αποτσίγαρα τα μάζεψα σε ένα σακουλάκι. Είκοσι λεπτά μετά ξαναγύρισα στο ίδιος σημείο. Άνοιξα την μπαλκονόπορτα, η οποία ήταν όντως ξεκλείδωτη, άκουσα το μπιπ μπήκα μέσα και την ξαναέκλεισα. Στάθηκα στον εσωτερικό διάδρομο και έστησα αυτί στην γυψοσανίδα. Μετά από λίγο άκουσα το φύλακα. Έμεινε εκεί κάποια δευτερόλεπτα τον άκουσα να μουρμουρίζει κάτι. Θεώρησα ότι είχε αρχίσει να εκνευρίζεται και έβριζε μόνος του γιατί δεν μπορούσε να βρει τι συμβαίνει αφού δεν έβλεπε την μπαλκονόπορτα».

klopi ethniki pinakothiki pikaso montrian chrisochoidis mendoni anakoinwseis

Πώς μπέρδεψε τον φύλακα

Τέλος έδωσε στοιχεία για το πως κατάφερε να μην τον αντιληφθεί ο φύλακας λέγοντας: «Ανοιγόκλεινα την μπαλκονόπορτα χωρίς να μπαίνω μέσα. Νομίζω ότι τις τελευταίες φορές που ανοιγόκλεισα την μπαλκονόπορτα δεν άκουσα τον φύλακα να έρχεται. Έμεινα στο σημείο μέχρι τις 4 τα ξημερώματα. Εκείνη την στιγμή άνοιξα την μπαλκονόπορτα και μπήκα μέσα αφήνοντας την ανοιχτή» και είπε επίσης ότι αφού πήρε τους πίνακες «Βγήκα στην Λ. Βασιλέως Κωνσταντίνου τρέχοντας άκουγα τον συναγερμό της πινακοθήκης να χτυπάει και σειρήνες περιπολικών. μπήκα στην αποθηκούλα απέναντι από το πάρκο. Οι αστυνομικοί έψαξαν το πάρκο αλλά δεν άνοιξαν την αποθήκη γιατί η πόρτα ήταν κλειστή. Βγήκα μετά από πολύ ώρα. Πήγα στη στάση του λεωφορείου. Δεν είχε πολύ αστυνομία, ρώτησα δυο κοπέλες τι συμβαίνει και τελικά επέστρεψα σπίτι με ταξί».

Δείτε το σημείο που είχε κρύψει ο 49χρονος τους πίνακες Πικάσο και Μοντριάν:

{https://www.youtube.com/watch?v=x2wv1efTLZU}

klopi ethniki pinakothiki pikaso montrian anakoinwseis 3

klopi ethniki pinakothiki pikaso montrian anakoinwseis 4