Πολιτική

Εξεταστική για Τέμπη: Οι προκλήσεις Καποτόρτο, οι κόντρες για Γενιδούνια και ο…Τσοχατζόπουλος

Εξεταστική για Τέμπη: Οι προκλήσεις Καποτόρτο, οι κόντρες για Γενιδούνια και ο…Τσοχατζόπουλος
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι συνεδριάσεις της Εξεταστικής Επιτροπής για τα Τέμπη την εβδομάδα που μας πέρασε, με καταθέσεις που είτε πυροδότησαν εντάσεις, είτε εισέφεραν στο έργο της εξεταστικής και μαρτυρίες- πρόκληση οι οποίες αποδοκιμάστηκαν από τα μέλη της επιτροπής.

Η εβδομάδα ξεκίνησε με την συμπληρωματική κατάθεση του διευθύνοντας συμβούλου της Hellenic Train, Μαουρίτσιο Καποτόρτο, σε συνέχεια της μαραθώνιας εξέτασής του από την προηγούμενη εβδομάδα.

Ο Μαουρίτσιο Καποτόρτο επιχείρησε προκλητικά να βγάλει από το κάδρο των ευθυνών την ιταλική εταιρεία, εξοργίζοντας τα μέλη της επιτροπής. Οι αιτιάσεις του κ. Καποτόρτο εξόργισαν τα μέλη της επιτροπής που αποφάσισαν να ομόφωνα να κάνουν δεκτή την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ και να στείλουν την κατάθεση του στην εισαγγελία εφετών για να ελεγχθεί για ψευδορκία.

O CEO της Hellenic Train κατέθεσε, πως υπήρχαν αυτοματοποιημένα συστήματα ασφαλείας, τα οποία δε λειτουργούσαν πλήρως, ενώ όπως τόνισε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, αποδείχτηκε δεν υπήρχαν καθόλου αυτοματοποιημένα συστήματα εγκατεστημένα. Μάλιστα επιχείρησε να υποβαθμίσει το γεγονός ότι εταιρεία διαφήμιζε την ασφάλεια των τραίνων λίγο διάστημα πριν την τραγωδία, λέγοντας πως ήταν «εσωτερική» διαφήμιση που δεν αφορούσε το κοινό, αιτιολόγηση που δεν έπεισε τα μέλη της επιτροπής.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Train δεν είπε μία συγγνώμη στα θύματα, ενώ παραδέχθηκε ότι δεν γνώριζε για τα ιατρικά προβλήματα των μηχανοδηγών της εταιρείας του. Ενδεικτική του κλίματος που επικράτησε, ήταν η τοποθέτηση του Λάζαρου Τσαβδαρίδη, που χαρακτήρισε προσβλητική για τη μνήμη των θυμάτων την κατάθεση, σημειώνοντας πως «ο μάρτυρας ήρθε για να ρίξει στάχτη στα μάτια μας».

Οι κόντρες για Γενιδούνια και Τζοχατζόπουλο

Οι τόνοι ανέβηκαν αυτή την εβδομάδα, όταν ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ επανέφεραν το αίτημα να κληθεί ο Κώστας Γενιδούνιας για κατάθεση, ως πρόεδρος του Σωματείου των Μηχανοδηγών την περίοδο της τραγωδίας.

Η πλειοψηφία υποστήριξε πως πλέον κ. Γενιδούνιας δεν είναι συνδικαλιστής άλλα στέλεχος της Hellenic Train και μέλος της ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ, με ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ να καταγγέλλουν απόπειρα συγκάλυψης.

Η κόντρα ξεκίνησε όταν ο Δημήτρης Μαρκόπουλος ρώτησε τον Βασίλη Κόκκαλη « αν υπερασπίζεστε το δεξί χέρι του Καποτόρτο» και αν για τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ «δεν άλλαξαν τα δεδομένα από τη στιγμή που είπε ο Καποτόρτο ότι ο Γενηδούνιας πληρώνεται».

Ο Βασίλης Κόκκαλης σήκωσε το γάντι, απαντώντας πως «υπερασπίζομαι αυτό που είπε η κ. Καρυστιανιού» και ρώτησε τα μέλη της κυβερνητικής πλειοψηφίας αν θεωρούν ότι είναι αναξιόπιστος ο Γενιδούνιας. «Φοβάστε τι θα πει για τον Καραμανλή» πρόσθεσε.

Τη σκυτάλη στη συνέχεια πήραν η Μιλένα Αποστολάκη με τον Μακάριο Λαζαρίδη. Η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, καυτηρίασε την αναφορά του Δημήτρη Μαρκόπουλο για payroll στον Γενιδούνια, με τον βουλευτή της ΝΔ να απαντά «ξέρετε καλά εσείς από payroll».

Κάπου εκεί ξύπνησαν μνήμες του πάλαι ποτέ δίπολου ΠΑΣΟΚ-ΝΔ, με τον κ. Λαζαρίδη να ειρωνεύεται το ΠΑΣΟΚ που «μιλάει έχοντας στην παράταξή του τον Τσοχατζόπουλο κάποτε» και την κ. Αποστολάκη να ανταπαντά προτάσσοντας το παράδειγμα του Βασίλη Παπαγεωργόπουλου.

Δεξιά, αριστερά το μπαλάκι των ευθυνών

Ενδιαφέρον είχαν και τα όσα κατέθεσαν οι εμπειρογνώμονες αλλά και πρώην και νυν στελέχη των εταιρειών δραστηριοποιούνται στον σιδηρόδρομο, κάποιοι εκ των οποίων «έδειξαν» την έλλειψη αυτοματοποιημένων συστημάτων ασφαλείας και άλλοι το ανθρώπινο λάθος, ως βασική αιτία του δυστυχήματος.

Ο καθηγητής Βασίλης Προφυλλίδης, που μετείχε στην ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων που συστάθηκε από τον τότε υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη, είπε πως «το ETCS θα ήταν αρκετό για να αποφεχθεί το δυστύχημα», σημειώνοντας παράλληλα, πως την «ημέρα της τραγωδίας, ο σιδηρόδρομος είχε χαρακτηριστικά σιδηροδρόμων της δεκαετίας του ‘60, ίσως και του ‘50».

Ευθύνες στο μοιραίο σταθμάρχη αλλά και στους μηχανοδηγούς επέρριψε ο Γιάννης Χαλκιάς, πρόεδρος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, ο οποίος χαρακτήρισε «προδήλως παράνομη» τη μετάταξη του σταθμάρχη, λέγοντας πως «τοποθετήθηκε με ελλιπέστατη εκπαίδευση στον σταθμό της Λάρισας δυο, τρεις ημέρες πριν το δυστύχημα».

Αντίθετα, ο Αθανάσιος Κοτταράς, Αναπληρωτής CEO του ΟΣΕ 2020-2022, εις βάρος του οποίου έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για παράβαση καθήκοντος για το θέμα του σταθμάρχη και ήταν και μέλος της επιτροπής κινητικότητας που ενέκρινε τις μετατατάξεις υποστήριξε πως ήταν καθόλα «νόμιμη και νομότυπη».

«Κανένα σύστημα δεν μπορεί να σε σώσει, όταν δεν εφαρμόζεται ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας», ανέφερε από την πλευρά του ο πρώην διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ την περίοδο 2018 – 2019 Παναγιώτης Θεοχάρης.

Τα δάκρυα Τερεζάκη

«Μέσα σε πέντε λεπτά παραβιάστηκαν εννέα βασικοί κανόνες ασφαλείας» είπε κατά την κατάθεσή του, ο μεταβατικός διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκης, ρίχνοντας ευθύνες κι αυτός στον ανθρώπινο παράγοντα.

Μάλιστα ο ίδιος βούρκωσε όταν ανέφερε πως ίχε βάλει στόχο ζωής να μην ξανασυμβεί δυστύχημα με τραίνο, ανάλογο με αυτό από το οποίο επιβίωσε ως παιδί, όπως αποκάλυψε, λέγοντας πως «57 άνθρωποι χάθηκαν για το τίποτα». Κατά την εξέτασή του είχαμε ένταση, όταν ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, ρώτησε επανειλημμένα τον μάρτυρα «αν για το δυστύχημα έφταιξαν μόνο ο σταθμάρχης και ο μηχανοδηγός ή και η έλλειψη συστημάτων ασφαλείας», με τον κ. Τερεζάκη να απαντά πως «για αυτό θα απαντήσει η ανακριτική διαδικασία που είναι σε εξέλιξη» και πως δεν είναι δικηγόρος.

Η επιμονή του Βασίλη Κόκκαλη προκάλεσε την έκρηξη του Δημήτρη Μαρκόπουλου, ο οποίος ρώτησε τον Βασίλη Κοκκαλη αν καταγγέλλει τον μάρτυρα για συγκάλυψη.

«Τον καταγγέλλω ότι δεν αναφέρει για τα συστήματα ασφαλείας και για τα κρίσιμα θέματα δεν μπορεί να πει τίποτα κόντρα στη κυβέρνηση», απάντησε ο Βασίλη Κόκκαλης.

Οι συγγενείς των θυμάτων

Παρακολουθώντας τις συνεδριάσεις της Επιτροπής, συγγενείς 29 θυμάτων, έστειλαν επιστολή στα μέλη της, με την οποία ζητούν τη διακοπή των εργασιών της, μέχρι την ολοκλήρωση της ανάκρισης που διεξάγεται ενώπιον του εφέτη-ανακριτή Λάρισας και τη συνέχισή της, αφού πρώτα η εξεταστική λάβει αντίγραφο της ποινικής δικογραφίας.