Πολιτική

Το «κοινωνικό μέρισμα» Μητσοτάκη ήρθε μετά την εκλογική ήττα

Το «κοινωνικό μέρισμα» Μητσοτάκη ήρθε μετά την εκλογική ήττα Φωτογραφία: eurokinissi
Κυβίστηση και για τη φορολόγηση. Πώς ήρθε το κοινωνικό μέρισμα αμέσως μετά τις Ευρωεκλογές.

Όποιος θα ήθελε να δώσει ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του τι σημαίνει παλαιοκομματική λογική, θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τη σημερινή απόφαση της κυβέρνησης να επιβάλει έκτακτο φόρο 33% στα πλεονάζοντα κέρδη των διυλιστηρίων.

Η ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, πέρα από την «επιβολή Προσωρινής Συνεισφοράς Αλληλεγγύης 33% στις εταιρίες διύλισης με βάση τα πλεονάζοντα κέρδη φορολογικού έτους 2023», αναφέρει επίσης την απόφαση της κυβέρνησης για την απόφαση για «μονιμοποίηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ σε ταξί και στην παράδοση καφέ ως αγαθού (take away & delivery)».

Η Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης θα υπολογιστεί με βάση τα πλεονάζοντα κέρδη του φορολογικού έτους 2023, όπως αυτά ορίζονται από τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/1854, δηλαδή 33% επί των φορολογητέων κερδών του έτους 2023, που υπερβαίνουν το 20% του μέσου όρου των αποτελεσμάτων των ετών 2018 έως 2021.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση «τα έσοδα θα χρησιμοποιηθούν κυρίως για την οικονομική ενίσχυση σε συνταξιούχους κατά τον μήνα Δεκέμβριο, που λόγω προσωπικής διαφοράς δεν ωφελούνται από την νέα αύξηση των συντάξεων από 1/1/2025, καθώς και για την ενίσχυση των πιστώσεων του Εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων».

Η συνέντευξη Μητσοτάκη

Στη συνέχεια, σε συνέντευξή του συνέντευξή του στον Νίκο Χατζηνικολάου στον Real ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπολόγισε στα 300 εκατομμύρια το δημοσιονομικό όφελος από την επιβολή του φόρου στα διυλιστήρια. Χαρακτήρισε δίκαιη την έκτακτη φορολόγηση καθώς, όπως είπε «τα διυλιστήριά μας έβγαλαν πολύ υψηλά κέρδη και τα δύο αυτά έτη σε σχέση με τα ιστορικά τους κέρδη, ως αποτέλεσμα αλλαγών που έγιναν στη διεθνή αγορά των πετρελαιοειδών».

Ο πρωθυπουργός έσπευσε να προκαταβάλει τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης, σημειώνοντας ότι « επειδή θα ακούσουμε και διάφορα επιχειρήματα από την αντιπολίτευση, η οποία ισχυρίζεται ότι έπρεπε να βάλουμε φόρο 90%, ότι θέλουμε μια δίκαιη φορολόγηση και των υπερκερδών των επιχειρήσεων. Δεν δημεύουμε τα κέρδη των επιχειρήσεων, ούτε τιμωρούμε την επιχειρηματικότητα».

Οι αιτιάσεις

Αναμφίβολα είναι θετικό να φορολογηθούν τα υπερκέρδη οικονομικών κολοσσών όπως τα διυλιστήρια, για να ενισχυθούν οι συνταξιούχοι και τα κρατικά ταμεία. Ωστόσο, δεν μπορούμε να μην καταγράψουμε μια σειρά από αιτιάσεις για την κυβερνητική απόφαση. Την πρώτη την ανέφερε ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Γιατί φόρος 33% και όχι 90% που επιτρέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση -την οποία δεν τη λες και… σοσιαλιστική.

Το επιχείρημα του πρωθυπουργού περί «δήμευσης των υπερκερδών» δεν ευσταθεί. Εδώ δεν μιλάμε για φορολόγηση των φυσιολογικών κερδών που προέρχονται από τη συνήθη επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά των υπερκερκερδών που είναι το αποτέλεσμα του πολέμου στην Ουκρανία. Τα διυλιστήρια θησαυρίζουν από μια εξωτερική συνθήκη, πολύ αρνητική για όλη των ανθρωπότητα. Η επιπλέον φορολόγηση των υπερκερδών, ουδόλως θα επηρεάσει την οικονομική ευρωστία τους.

Έκτακτο επίδομα

Η δεύτερη αιτίαση έχει να κάνει με τον προσωρινό χαρακτήρα της ενίσχυσης των συνταξιούχων. Για μια ακόμα φορά η Νέα Δημοκρατία που εκλέχτηκε κάνοντας σημαία την αντίθεσή της στα επιδόματα, δίνει ένα έκτακτο επίδομα. Οι ανάγκες των συνταξιούχων όμως είναι μόνιμες και άκρως πιεστικές, λόγω της ακρίβειας και της αύξηση της συμμετοχής των ασφαλισμένων στο κόστος των φαρμάκων. Τα περί αντοχών των δημόσιων οικονομικών δεν στέκουν ως επιχείρημα γιατί το πρώτο πεντάμηνο του τους το υπεπλεόνασμα του προϋπολογισμού ανήλθε στο θηριώδες ποσό των 2,35 δισεκατομμυρίων. Η λογική του «έκτακτου επιδόματος» δεν είναι αυτή του κοινωνικού κράτους αλλά της «πολιτικής χάρης» που κάνει η εξουσία στου πολίτες.

Τώρα το θυμήθηκε;

Ο προσωρινός χαρακτήρας του επιδόματος σε συνδυασμό με τον χρόνο που ανακοινώθηκε η νέα φορολογία, αναδεικνύουν τον άκρως παλαιοκομματικό χαρακτήρα της απόφασης της κυβέρνησης. Η έκτακτη φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων είχε πέσει στο τραπέζι εδώ και μήνες από τα κόμματα της προοδευτικής αντιπολίτευσης. Η κυβέρνηση όμως όλο αυτό το διάστημα ποιούσε την νήσσαν, εκτιμώντας ότι το πολιτικό κλίμα δεν θα την αναγκάσει να πάρει μέτρα για την ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης.

Ήρθε όμως η απώλεια των 12 μονάδων στις ευρωεκλογές και ανακαλύφθηκε άξαφνα ότι και μέτρα χρειάζονται για τους συνταξιούχους, και οι φόροι στο μεγάλο κεφάλαιο καλοί είναι και λεφτά μπορούν να βρεθούν. Ο πρωθυπουργός εκτέλεσε την κυβίστηση κατά τρόπο ομολογουμένως άψογο!